Een nieuwe schooljaar! Een goede opportuniteit om een evenwichtige kindermenu voor te stellen

Kinderen en jongeren evenwichtig en voedzaam leren eten, is niet makkelijk. Naast de media en het onderwijs, spelen de ouders hierin een belangrijke rol. Voor hen is het belangrijk dat hun kinderen op restaurant kunnen kiezen uit evenwichtige en voedzame gerechten.

Maar wat houdt een evenwichtige maaltijd nu precies in? Wij bij Bidfood Langens geven u graag enkele suggesties:

  • Vooraf:
    • Soep, bij voorkeur een groentesoep.
  • Hoofdmaaltijd:
    • Een zetmeelproduct: Aardappelen, rijst, deegwaren of alternatieven. Bij voorkeur bereid zonder extra vettoevoegingen en in volkorenvorm.
    • Minimaal 200 gram groenten, bereid of rauw.
    • Een eiwit- en ijzerbron: Vlees, vis, eieren of vervangproducten, bij voorkeur in magere of halfvette vorm en niet meer dan 100 gram onbereid product. De bereiding gebeurt met niet te veel bereidingsvet (1 eetlepel per persoon), rijk aan onverzadigde vetzuren.
  • Dessert:
    • Vers fruit of een melkproduct (zoals yoghurt, pap, pudding…) op basis van halfvolle melk.

Elke maaltijd moet voedzaam zijn en dus de juiste voedingsstoffen bevatten in functie van de leeftijd van het kind, om hem de nodige dosis energie te geven. Eiwitten, calcium en ijzer zijn onmisbaar en zitten in heel wat voedingsmiddelen: Vis, wit vlees, frood vlees, groenten, fruit en zuivelproducten. Variatie is heel belangrijk voor een regelmatige groei.

Dit is nogal wat! Om u op weg te helpen wil Bidfood Langens diensten op maat leveren die u concreet helpen bij het dagelijkse beheer van uw keuken of menu’s. Contacteer uw vertegenwoordiger of onze klantendienst om informatie over allergenen, technische details, de herkomst, voedingswaarden, … en veel meer te krijgen.

Tot slot delen we enkele topgerechtjes als voorbeeld van een voedzame en evenwichtige maaltijd:

  • Er gaat niets boven een goede Spaghetti Bolognaise. Kinderen zijn er gek op én het is gemakkelijk te bereiden.
  • Stoofvlees met groenten; succes verzekerd! Boordevol energie en afgewerkt met groentjes, voor een evenwichtige maaltijd.
  • Het lievelingsgerecht van zoveel kinderen: Kipfilet met puree en salade. Een echte klassieker!

 

Geef een reactie